Followers

Pages

Saturday, November 5, 2011

Sebagai Remaja ..



As a teen , let's talking-talking 'bout something yang melibatkan remaja cam kita nehh. Hurm .. how about JERAWAT ? Kira nice topic to be discussed tak ? Hehe .. jom tengok salasilah asal-usul kejadian musuh no 1 remaja nehh .



JERAWAT !!
Terjadi apabila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya pada muka, dada dan belakang iaitu kawasan yang banyak bulu roma.

Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih apabila ia terjadi di bawah kulit ataupun bintik hitam apabila di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan apabila radang terbentuk di sekeliling liang itu. Lebih besar kawasan radang, lebih mudah terbentuk nanah dan meninggalkan parut jerawat sekiranya tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat adalah lebih sukar.

SELAMAT BERKENALAN DENGAN JERAWAT .. :P

Dah macam open-blog-for-girls pulak en ? tape. fakta nehh kira general knowledge untuk semua orang. who knows time interview or anything nanti tetiba interviewer tuh bukak citer pasal pimples pulak. at least we've something to say. okay ! that's all. have a great time of sharing !! =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...